Μήπως αγχώνεσαι και δεν το καταλαβαίνεις; Δες τα σημάδια που πρέπει να προσέξεις





Ένα από τα συμπτώματα του έντονου άγχους είναι το γεγονός ότι πρέπει...

να έρχεσαι αντιμέτωπος με συνεχείς σκέψεις ανησυχίας. Μερικές φορές αυτές οι σκέψεις είναι προειδοποιητικές («άφησα τον φούρνο ανοιχτό;»), αλλά συχνά δεν έχουν καμία βάση («μήπως το αφεντικό μου με μισεί;») και ο εγκέφαλος δεν μπορεί να διακρίνει την διαφορά. Άνθρωποι που βιώνουν έντονα άγχος να μοιράστηκαν ανώνυμα μερικές από τις πιο στρεσογόνες σκέψεις που περνούν από το μυαλό τους κατά τη διάρκεια της ημέρας. Θα σας κάνουν να σκεφτείτε διπλά πριν κατηγορήσετε κάποιον ότι ανησυχεί πάρα πολύ.

1. Μήπως πω κάτι που μπορεί να προσβάλει κάποιον «Μήπως είπα κάτι που δεν έπρεπε; Μήπως στην προσπάθειά μου να μην προσβάλω κάποιον, είναι πιο προσβλητικό;»
2. Να «κολλήσω» στην κίνηση «Όταν κολλάει ένα τρένο ή καθυστερεί και δεν υπάρχει καμία πληροφόρηση για τον λόγο που έχει συμβεί, αρχίζω να ανησυχώ και σκέφτομαι μήπως πάρω ταξί, ακόμα κι αν αυτό θα μου κοστίσει πολύ. Αυτό συμβαίνει επειδή τότε θα μπορώ να βλέπω τι με καθυστερεί και θα νιώθω ότι έχω κάποιον έλεγχο.»
3. Να καθυστερώ «Τι ώρα πρέπει να ξεκινήσω από την δουλειά για να φτάσω στην ώρα μου στον επόμενο προορισμό μου; Πώς θα είναι η κίνηση; θα παρκάρω εύκολα;»
4. Να φοβάμαι ότι κάτι θα πάει στραβά «Φοβάμαι συνέχεια για το τι πρόκειται να συμβεί (αν συμβεί) στον άντρα μου. Φοβάμαι ότι θα καταλήξω άστεγη. Ότι δεν θα έχω καθόλου φίλους και οικογένεια για να στραφώ.»
5. Ότι ξέχασα να κάνω κάτι σημαντικό «Τις καλές μέρες φεύγω από το σπίτι χωρίς να χρειάζεται να τσεκάρω τρεις φορές αν κλείδωσα ή να σιγουρευτώ ότι το ψυγείο είναι κλειστό. Τις καλές μέρες μπορώ να ελέγξω τις σκέψεις μου και τίποτα δεν μπαίνει στο μυαλό μου. Τις κακές ημέρες δεν μπορώ να σταματήσω να σκέφτομαι αυτά τα “αν”.»
6. Να μην μπορώ να ελέγξω τι θα γίνει τώρα ή στο μέλλον
«Κάθε λεπτό της ημέρας ανησυχώ για κάτι που συμβαίνει τώρα, για κάτι που συνέβη πρόσφατα ή για κάτι που πρόκειται να συμβεί στη συνέχεια ή στο μέλλον.»
7. Να αναρωτιέσαι αν τα αγαπημένα σου πρόσωπα είναι εκνευρισμένα μαζί σου «Γιατί αργούν τόσο πολύ να απαντήσουν στο μήνυμά μου; Είναι θυμωμένοι; Πρέπει να τους έχω ενοχλήσει με κάποιον τρόπο.»
8. Να κάνω ένα λάθος στη δουλειά που θα έχει ως αποτέλεσμα κάποιος να με κρίνει «Είχα ένα τυπογραφικό λάθος στο τελευταίο email και πάτησα “replay all”. Τώρα όλοι νομίζουν ότι είμαι ανίκανος.»
9. Να φανώ χαζός σε κάποια κοινωνική εκδήλωση ή περίσταση

«Μήπως γελάνε μαζί μου; Ελπίζω να μην έχω κάνει κάτι λάθος. Ελπίζω να μην είπα κάτι που δεν έπρεπε. Αυτό ήταν αστείο; Δεν έπρεπε να γελάσω; Μπορώ να φύγω από τώρα;»
10. Να νιώθεις άγχος για το γεγονός ότι μπορεί να αγχωθείς

«Το μεγαλύτερος άγχος μου είναι μήπως πάσχω από μία αγχώδη διαταραχή. Γιατί νιώθω τόσο άγχος; Δεν υπάρχει κανένας λόγος να νιώθω άγχος. Είμαι χαρούμενος και έχω μία καλή ζωή. Γιατί δεν μπορώ να σταματήσω να αγχώνομαι; Το ξέρω ότι με στρεσάρει, το βλέπουν όλοι; Αγχώνω και του υπόλοιπους;»

Τι μπορείτε να κάνετε:
• Κατανοήστε ότι ο εγκέφαλός σας είναι που σας το κάνει αυτό. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος έχει ένα αυτόματο μηχανισμό που προβλέπει το χειρότερο σενάριο και είναι αρνητικά διακείμενος. Αυτό το αντιμετωπίζουν περισσότερο όσοι πάσχουν από κάποια αγχώδη διαταραχή, οπότε μην κατηγορείτε τον εαυτό σας.
• Αποδεχτείτε ότι έχετε αυτές τις σκέψεις. Μην προσπαθείτε να βάλετε στην άκρη τις σκέψεις σας, αλλά αντιμετωπίστε τις. «Η μεγαλύτερη ανησυχία ότι ξεκινά το άγχος είναι ότι μπορεί να δημιουργηθεί ένας φαύλος κύκλος αποφυγής», αναφέρει ο ψυχίατρος Mickey Trockel. «Όταν κάτι προκαλεί αυτά τα συναισθήματα, η αποφυγή σας κάνει να νιώθετε καλύτερα, και επειδή νιώθετε καλύτερα ενισχύετε το άγχος σας».
• Κάντε ερωτήσεις. Αρχίστε να κάνετε ερωτήσεις που θα σας βοηθήσουν να επαναπροσδιορίσετε τον φόβο. Αυτή η μέθοδος θα σας βοηθήσει να δείτε τα πράγματα από μία εξωτερική σκοπιά.
• Κάντε κάτι που σας ηρεμεί. Δεν έχει σημασία τι θα είναι αυτό. Μπορεί να είναι γιόγκα ή να πάτε μία βόλτα, αρκεί να είναι κάτι που θα σας ηρεμήσει και θα σας αποσπάσει την προσοχή.
Πηγή

Σχόλια